База знань

Юзабіліті тестування (Usability testing)

Зручність використання призначеного для користувача інтерфейсу (usability) – показник його якості, який визначає кількість зусиль, необхідних для вивчення принципів роботи з програмною системою за допомогою даного інтерфейсу, її використання, підготовки вхідних даних та інтерпретації вихідних. Інакше кажучи, зручність використання визначає ступінь простоти доступу користувача до функцій системи, що надаються безпосередньо через людино-машинний (призначений для користувача) інтерфейс.

На зручність використання призначеного для користувача інтерфейсу впливають такі чинники:

  • легкість навчання – чи швидко людина вчиться використовувати систему;
  • ефективність навчання -чи  швидко людина працює після навчання;
  • запам’ятовуваність навчання – чи  легко запам’ятовується все, чого людина навчилась;
  • помилки – часто людина припускається помилок в роботі;
  • загальна задоволеність – чи є загальне враження від роботи з системою позитивним.

usability_test

Юзабіліті-тестування (Usability – зручність) – це перевірка програмного продукту на відповідність до вимог в плані зручності використання додатку. Таким чином, за допомогою юзабіліті-тестування ми можемо визначити ергономічність (пристосованість до використання) програми.

Перевірка юзабіліті додатку полягає в:

  • Оцінці відповідності дизайну додатку до його функціональності, заданої замовником.
  • Аналізі використовуваних графічних елементів, колірного оформлення з точки зору сприйняття.
  • Оцінці зручності навігації і  структури посилань.
  • Аналізі текстового наповнення сайту.
  • Оцінці зручності використання функцій програми 
  • Аналізі шрифтового оформлення тексту.

Як правило, при тестуванні зручності використання призначеного для користувача інтерфейсу використовуються деякі евристичні критерії і характеристики, які замінюють точні оцінки в класичному тестуванні програмних систем.

Наприклад, Якоб Нільсен (один із засновників компанії «Nielsen Norman Group », яка займається проектуванням призначених для користувача інтерфейсів) виділив 10 евристичних характеристик зручного для користувача інтерфейсу, які з його точки зору повинні перевірятися при тестуванні зручності використання інтерфейсу:

1) спостереження стану системи. Система завжди повинна сповіщати користувача про те, що вона в даний момент робить, причому через розумні проміжки часу.

2) співвідношення з реальним світом. Термінологія, використана в інтерфейсі системи повинна співвідноситися з призначеним для користувача світом, тобто це повинна бути термінологія проблемної області користувача, а не технічна термінологія.

3) довільне керування і свобода дій. Користувачі часто вибирають окремі інтерфейсні елементи і використовують функції системи помилково. В цьому випадку необхідно надавати чітко визначений  “аварійний вихід” , за допомогою якого можна повернутися до попереднього нормального стану. До таких “аварійних виходів” відносяться, наприклад, функції відкату і зворотнього відкату.

4) цілісність і стандарти. Для позначення одних і тих самих об’єктів, ситуацій і дій повинні використовуватися однакові слова у всіх частинах інтерфейсу. Більш того, термінологія повідомлень в інтерфейсі повинна враховувати угоди конкретної платформи.

5) допомога користувачам в розпізнаванні, діагностиці та усуненні помилок. Повідомлення про помилки повинні бути написані на природній мові, а не замінюватися кодами помилок. Повідомлення про помилки повинні чітко визначати суть виниклої проблеми і пропонувати її конструктивне рішення.

6) запобігання помилок. Продуманий дизайн користувацького інтерфейсу, який запобігає появі помилок користувача, завжди краще добре продуманих повідомлень про помилки. При проектуванні інтерфейсу необхідно або повністю усунути елементи, в яких можуть виникати помилки користувача, або перевіряти поведінку користувача в цих елементах і повідомляти йому про потенційно можливе виникнення проблеми.

7) розпізнавання, а не згадування. При створенні інтерфейсу необхідно мінімізувати навантаження на пам’ять користувача, роблячи об’єкти, дії і опції ясними, доступними і явно видимими. Користувач не повинен запам’ятовувати інформацію при переході від одного діалогового вікна до іншого. У всіх необхідних місцях повинні бути доступні контекстні інструкції по використанню інтерфейсу.

8) гнучкість і ефективність використання. В інтерфейсі повинні бути передбачені гарячі клавіші (необов’язкові до використання  користувачем-початківцем) – вони часто значно прискорюють роботу досвідченого користувача. Іншими словами, система повинна надавати два способи роботи – для новачків і для досвідчених користувачів. Бажано при цьому давати можливість користувачу автоматизувати часто повторювані дії.

9) естетичний і мінімально необхідний дизайн. Вікна не повинні містити недоречну  або рідко використовувану інформацію. Кожен інтерфейсний елемент, який містить непотрібну інформацію, грає роль інформаційного шуму і відволікає користувача від дійсно корисних інтерфейсних елементів.

10) допомога і документація. Незважаючи на те, що в ідеальному випадку краще, коли системою можна користуватися без документації, вона все одно необхідна – як у вигляді системи допомоги, так і, можливо, у вигляді друкованої інструкції. Інформація в документації повинна бути структурована таким чином, щоб користувач міг легко знайти потрібний розділ, присвячений розв’язанню визначеної ситуації. Кожен такий, орієнтований на конкретне завдання ,розділ повинен,крім загальної інформації ,містити покрокові вказівки по виконанню завдання і не повинен бути занадто довгим.

Всі ці евристичні характеристики можуть використовуватися при тестуванні зручності використання призначеного для користувача інтерфейсу. Досить очевидно, що при тестуванні зручності слабо застосовні способи автоматизації тестування за допомогою сценаріїв і подібні методи. Один з найбільш ефективних методів перевірки інтерфейсу на зручність – використання формальної інспекції. Питання в бланку інспекції можуть бути як загального характеру (так, наприклад, можна використовувати в якості питань перераховані вище 10 евристик), так і цілком конкретними.

 

Набагато більше інформації на курсі базовий модуль тестування